Hradiště Katovice

Správní obvod: Strakonice
Mapa: KČT 68 B-4
GPS: X 34 13 738, Y 54 61 670
Poloha: Kněží (Katovická) hora – na vrcholu zalesněného protáhlého kopce nad levým břehem řeky Otavy při soutoku s Březovým potokem, asi 1,5 km severozápadně od obce Katovice.

Přístup: Z obce Katovice na severozápad silnicí směrem na Střelské Hoštice, asi 0,5 km od okraje obce odbočit vlevo k západu na polní cestu, po 50 m odbočit vpravo k severozápadu a lesní cestou pokračovat vzhůru až k vrcholu.

Popis: Trojdílné hradiště o rozloze asi 8 ha rozdělené složitým systémem valů na akropoli a dvě předhradí na mírnějším severním svahu. Akropole na vrcholové oválné plošině je opevněna mohutným obvodovým valem, přerušeným cestou na západní a východní straně. Vnitřní předhradí vymezuje dvojitý val s příkopem, vnější předhradí jednoduchý val s příkopem. Přístup vedl od severu v místě přerušení obou valů předhradí. Opevnění budováno postupně již od pravěku, slovanské osídlení dokládají nálezy ze střední doby hradištní, zaniklo zřejmě násilně požárem. Hradiště zastávalo funkci mocenského centra středního Pootaví, spolu s hradišti u Libětic, Němětic a Řepic.

Zajímavost: Jedno z nejmohutnějších a nejlépe dochovaných hradišť u nás. Kněží hora je přírodní rezervací. Podél Otavy se těžilo zlato. Na západním úpatí kopce vede přes Březový potok tzv. Žižkův most, patrně středověkého původu.